Tuesday 3 November 2015

Perangai 'hekleh'.

Perangai 'hekleh'.

Saya tak berapa nak faham perangai suka cakap 'hekleh, itu pun tak tahu' kat orang ni. Yang saya tahu, ramai yang selalu cakap macam ni kat kawan dia, adik dia or anak dia. Maksud 'hekleh, itu pun tak tahu', kalau tak silap sayalah, bunyinya tu seakan merendahkan orang lain.

Betul, yang saya tulis pasal common mistakes sebelum ni, grammar rules yang kita belajar masa darjah 3 dulu. Dan mungkin topik tu senang untuk orang yang dah tahu grammar rules ni.

Tapi.

Tak semua yang kita tahu, orang tahu.
Tak semua yang orang tahu, kita tahu.
Tak semua yang kita rasa senang, orang lain rasa senang juga.
Most of the time, we take things for granted.

Cabaran jadi cikgu ni, ialah mengambil benda yang susah, tukarkan jadi senang supaya murid faham.
Cabaran seorang cikgu, ialah bila ada orang 'hekleh', kita angkat orang yang 'dihekleh' tu supaya orang tak 'hekleh' kan dia lagi. Eh faham ke atau dah berbelit ni. Sorry kalau berbelit, maybe sebab saya tak makan lagi sebab seharian sibuk kat uni. But, you feel me, bro?

Bila saya highlight common mistakes yang selalu Malaysians buat tu, saya tanak orang 'hekleh' kan orang-orang yang tak tahu.
Mungkin boleh tukar ayat tu dari 'hekleh' kepada 'Ha bagusnya! Nanti jangan tulis congrates lagi k?' kepada kawan-kawan yang baru tahu.
You all rasa cikgu2 ni takde terasa nak lempang laju2 ke kat kawan2 dia yang tulis congrates? Saya tiap-tiap kali mengeja 'congrates' ni, terkenyit2 mata menahan rasa urge nak tampar orang laju2.

Tapi, sebab naluri cikgu tu jugalah yang buat saya jadi pemaaf terhadap kesilapan (selain congrates).
Kalau tak tau, kita bagi je la tau.
Yang nak ejek tu kenapa. Takde faedah kan? Kau rugi sebab sakit mata baca kesilapan dia, dia pun rugi sebab sesat abadi.
Tapi bila menegur tu, kena la penuh kasih sayang ala2 kempen cikgu penyayang. Sambil gurau2 ke. Gunalah psychology sikit.

Tapi betul, susahkan nak tegur orang yang silap? Especially yang bodoh sombong pulak tu. Oghang nogoghi panggil, 'mada'. Kalau sorang kawan kita yang mada tu pun kita dah kena darah tinggi nak membetulkan dia, bayangkanlah, dalam satu kelas, cikgu ada 35 pelajar. Kalau yang bodoh sombong tu ramai, memang boleh saiko cikgu tu.

Sayangilah cikgu-cikgu kita ye korang.

Dan jangan nak hekleh2 orang.
Dan JANGAN TULIS CONGRATES LAGI. *beliak mata*



No comments:

Post a Comment