Wednesday 18 November 2015

Sambungan Edisi UPSR

Yeszaaa! Ramai yg baca pos lepas. Harapnya baca pos ni jugak sebab ni sambungan.
Lepas baca pos lepas mesti berapi-api kan? Saya pun rasa cam nak mati duk sini menelan pahitnya kebenaran. Tapi telan juga, pastu tulis untuk beritahu semua.
Anyway, bawa api tu untuk steps selanjutnya. Saya bukan pakar, bukan orang berlagak ilmu, bukan sapa-sapa pun lah. Saya Azmira aje. So saya nak tulis steps yang boleh kita buat lepas dah berapi-api baca pos lepas sebab saya kena bertanggungjawab dengan pos yg saya tulis.
Memang pahit untuk ditelan. Tapi atas semangat cintakan Malaysia, jom tgk apa yg kita boleh buat untuk sementara ini:
Soalan-
1) Apa yg kita nak buat now? I orang kecil je. 
Change comes from within. First2 sekali, kita ubah mindset kita. Terapkan budaya cintakan ilmu, bukan gred, dalam diri kita dan orang sekeliling kita. Ada org tak mampu di sekolah, tapi cemerlang di luar. Kenapa? Sebab kepandaian dia di bidang lain (sila Google multiple intelligences by Gardner jika belum tahu) tapi tidak di 'test' di sekolah. Jadi boleh nampakkan kenapa gred A tak penting, tapi ilmu lebih penting? Kalau anda pentingkan ilmu, secara tak langsung A akan datang berderet2. Tp kalau tak dapat A pun, semak semula apa benda baru yg ada dah belajar. Compare diri dengan diri sendiri yg lepas, bukan dengan orang lain.

2) So mcm mana nak ubah kementerian?
Jangan lupa kementerian pun orang juga. Kawan kita juga, jiran kita juga. Saya pun bawah kementerian sebelum sambung belajar kat sini. Terapkan dalam minda, "kalau saya boleh nampak ni, mesti org lain pun boleh". Guna pendekatan penuh kasih sayang bila nak mengubah sesuatu. Persuade, bukan paksa. Negotiate, bukan maki. Memang kena ada banyak kesabaran, tapi tu la. Sabar yo la. Kalau kita ubah mindset kita, orang sekeliling pun akan mengikut. Jadi kita buat mcm domino efek, sikit2 lama2 jadi bukit. Persuade diri kita n rakan2 sekeliling dulu untuk nampak benda yg kita nampak. Dalam seribu kawan kita tu, mesti ada yg kerja dalam kementerian yg mempunyai kuasa utk menerima feedback dan memperbaiki sistem.

3) banyak sgt ubah2 dalam kementerian, murid2 pening. 
Betul. Kebanyakan negara maju, ubah kurikulum 10 tahun sekali. Tp pembaikan dibuat dengan kerap. Jadi, jika ada pembaharuan dalam sistem Malaysia, baca dulu, jangan kutuk dulu. Ramai kat Malaysia suka jump into conclusion tanpa membaca. Ramai je yg komen semalam tapi tak baca pun apa saya tulis. Pehtu nak kena explain banyak2 kali. Penat k. Dah la free. Saya charge sorang singgit kang korang kata tamak harta pula. K lepas dah baca pembaharuan tu, fahamkan dulu. Tengok negara2 lain pula. Dah dapat input, kita suarakan pada tempat2 yg ramai orang dengar, contohnya group2 education yang berlambak di fb ni. Bila ramai dah aware, ramai yg akan lebih terbuka dengan perubahan.

4) Kita pindah Finland la macam ni.
Tak selesaikan masalah. Menuntutlah ilmu sampai ke negara China pehtu baliklah korang ke negara masing-masing. Change is possible. Rujuk no 1.

5) Step yang paling penting.
Belajar memaafkan kesilapan diri sendiri dan orang lain. We learn from mistakes. Sebab tu mistakes sgt precious, baru kita boleh maju ke depan


Written with much love and respect,
Azmira Amran

No comments:

Post a Comment